Dengan fikiran waras dan emosi yang stabil serta
bahagia, penulis sengaja memilih tajuk yang kontroversi kerana penulis
mahu membiar seluruh jiwa melayu muslim memberontak lalu marah dan
membaca tulisan ini.
Ini adalah kerana bagi penulis, menulis itu tidak enteng
tetapi membaca itu tersangatlah mudah untuk dibuat. Tinggal lagi jika
digaul dengan emosi tercabar maka ia mungkin mampu menggamit minat yang
akan membaca.
Apatah lagi bila mana ada yang menulis perihal sosok
bernama Kassim Ahmad. Dilahirkan tanggal 9 September 1933, beliau yang
lebih dikenali dengan sapaan Pak Kassim kembali menemui penciptaNya pada
Oktober 2017.
Sebelum ini apabila disingkap nama Pak Kassim, pastinya
beliau digambarkan dengan bayangan yang cukup hina dalam lingkup massa
melayu muslim di Malaysia. Maklumlah, melayu di Malaysia yang ada hari
ini tidak mudah menerima kerencaman pandangan serta pertanyaan kritis
terhadap "Islam" dan "melayu".
Kejijikan masyarakat terhadap Pak Kassim adalah akibat
dari "ideologi" yang dibawa oleh beliau yang mendapat layanan seperti
sampah masyarakat dari bani melayu khususnya bukan diatas kefahaman
tetapi ikut-ikutan.
Ideologi selalunya lahir akibat konflik dari dua atau
lebih kepercayaan. Maka Pak Kassim bukan sahaja dihambur dengan label
seorang yang anti-hadis, malah dia turut "disepakati" selaku seorang
yang sesat, murtad dan kafir.
Dalam saat kesibukan warga muslim melayu menyahkan apa
yang disebut melalui kalam tuhan tentang keenakan mereka memfatwakan
seseorang itu sesat tanpa mereka terlebih dahulu menegakkan hujah
melalui ayat dibawah:
“Dan tiadalah Kami mengazabkan sesiapapun sebelum
Kami mengutuskan seorang Rasul (untuk menerangkan yang benar dan yang
salah)” (Surah al-Israk: 15).
Nafsu dan dendam itu terawal dulu mengambil posisi
sebelum dilampiaskan pelbagai tuduhan kepada Pak Kassim, dan ia menjadi
iktikad kepada masyarakat melayu muslim yang lebih suka menadah dari
mencari dan mengkaji.
Cuma dalam kegalakan orang agama yang diangkat dengan
pelbagai gelaran "suci" kononya, sikap menyerang Pak Kassim bukan sahaja
selepas terputus nyawa dan jasad beliau, malah sehingga dikebumikan
mereka ini masih asyik membantai Pak Kassim dan pemikirannya cukuplah
menjengkelkan.
Sebenarnya masyarakat hanya mula memberi perhatian
kepada pemilik nama Kassim Ahmad ini semula bermula sekitar tahun 1986
dan muncul sekali lagi ketika Pak Kassim ditahan oleh JAWI dan didakwa
dimahkamah pada tahun 2015.
Namun pada Ogos 2017 yang lalu beliau telah dibebaskan
oleh Mahkamah Mahkamah Tinggi Syariah. Dan diketika selang 2 waktu ini
beliau hanya dikenali dengan pemberat sebagai seorang yang anti-hadis.
Masyarakat lupa yang beliau dilahirkan pada tahun 1933.
Bani melayu muslim lupa siapa Kassim Ahmad sebelum tahun 1986 yang
menjadi tahun dimana nama beliau dipijak dek kerana naskah Hadis: Satu
Penilaian Semula yang telah difatwakan haram oleh Majlis Fatwa
Kebangsaan.
Pak Kassim adalah seorang pemikir, orang politik,
sasterawan, pejuang tanah air yang pernah ditahan dibawah undang-undang
tahanan tanpa bicara dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri(ISA) pada
tahun 1976 selama lima tahun yang berakhir pada tahun 1981.
Itulah yang berlaku dalam dunia melayu muslim di
Malaysia semenjak sekian lama dan ia seumpama sumpah yang ditinggal oleh
penjajah yang menduduki negeri-negeri melayu ketika dulu. Melawan atau
memohon penilaian semula setiap perkara seharusnya tidak boleh berlaku.
Feudalisme yang menebal seperti yang penulis pernah
karangkan sebelum ini menyebabkan melayu muslim itu selesa dengan status
quo peninggalan nenek moyang terdahulu. Bila dipersoal pasti akan
ditutup mulut dan disumbat telinga dengan hujah ianya berdosa jika
dipersoal.
Kassim Ahmad ketika usia mudanya adalah seorang pemikir
yang berani dan dinamik disamping didorong dengan keyakinan atas
kajiannya. Kekesalan dan kecewanya kelompok seperti beliau adalah kerana
kegagalan autoriti agama negeri atau negara untuk menunjuk jalan keluar
sekaligus menjawab persoalan yang diutarakan.
Penulis memuji inisiatif beberapa figur agama seperti
Ustaz Hasrizal Abdul Jamil dan Maulana Fakhrurrazi berkaitan Pak Kassim.
Ada yang bertemu dan ada yang adil dalam memberi komentar kepada Pak
Kassim. Sekalipun mereka menganggap hujah Pak Kassim tidaklah sehebat
mana, mereka layak kerana mereka telah berhadapan dengan Pak Kassim.
Ia berbanding dengan pendekatan seseorang yang
memonopoli diri beliau selaku kepala kepada ASWAJA, pendekatan beliau
berhadapan dengan Pak Kassim tidak langsung membawa metodologi untuk
memujuk apabila dia menjatuh hukum bahawasanya Pak Kassim itu seorang
yang murtad.
Maka sekali lagi masyarakat mungkin sedikit leka dengan
pendekatan gelojoh dan sembrono seperti figur yang penulis maksudkan
dalam perenggan sebelumnya yang ditenggelamkan dengan gelaran anti-hadis
kepada Kassim Ahmad.
Akhirnya lahirlah golongan yang bukan saja anti hadis,
malah ia memuntahkan lagi mereka-mereka yang boleh dirujuk kelompok
yang"merajuk dengan tuhan".
Ini memberi makna bahawa manusia itu perlu diurus dan
diberi penerangan sebaiknya. Bukan menjatuhkan hukum seperti mana yang
dilalui Kassim Ahmad dipenghujung hidupnya. Apakah kita lupa kepada ayat
15 surah Al-Israk?
Jika masyarakat kita takut untuk berfikir secara kritis
dan mempersoal secara kritikal, maka kita pasti akan menyesal dan
bermain dengan persepsi diri sendiri yang akhirnya merasakan 1 golongan
yang disebut masuk ke dalam syurga kelak adalah dari kelompok "aku".
Ramai yang tertanam dalam lubuk sanubari mereka Pak
Kassim itu berada dalam kebanyakan golongan yang bakal menuju ke neraka.
Bagi mereka orang tua bertubuh kecil itu sesat kerana membuat tafsiran
sendiri terhadap Al Quran.
Namun yang punya kesarjanaan dalam agama ini penulis
mempunyai tanggapan mereka ini sedang "koma" kerana mereka juga menafsir
tulisan dan metafora Kassim Ahmad itu secara literal tanpa berhadapan
dan berhujah dengan beliau.
Kini ianya sudah berlalu. Walau Kassim Ahmad telah
menuju jalan pulang. Jasadnya boleh diurus hilang dari lensa mata
manusia. Tetapi ideologinya akan terus membiak dan melata.
Justeru bila mana ada antara kita yang membawa pandangan
dan pemikiran yang merenjat massa itu wujud, jangan kita arah mereka
diam menggunakan institusi agama.
Sediakan mereka pentas bicara, bincang selumatnya agar
ada satu kesepakatan untuk kita membina masyarakat yang intelektual dan
bertamadun serta berani.
Perubahan perlukan keberanian. Moga Pak Kassim tenang dinegeri abadi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan