Rabu, 15 Mac 2017

Ustaz Kazim tak minat tanding PRU14

Datuk Mohd Kazim Elias
Datuk Mohd Kazim Elias

SHAH ALAM - Pendakwah terkenal, Datuk Mohd Kazim Elias tidak berniat kembali ke gelanggang politik dengan menyertai mana-mana parti bagi membolehkan beliau bertanding pada PRU14.

Katanya, jika berminat sejak 1999 lagi beliau masuk ‘gelanggang’, apabila salah sebuah parti telah menawarkan kerusi kepadanya untuk bertanding.

“Saya sebenarnya ditawarkan jadi calon sejak 1999 dan 2004. Namun atas nasihat arwah mak supaya saya tidak masuk bertanding, jadi saya tak campurlah.

“Jadi setakat 2017 yang makin menghampiri PRU ini, memang tiada, lagipun saya tidak mahu campur politik. Kalau saya nak campur, saya sudah terima jawatan Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno pada 2013,” katanya, semalam.

Mengulas lanjut, Mohd Kazim berkata, pada 2013 ketika beliau ditawarkan jawatan Ahli MT Umnno, beliau bercakap dari hati ke hati dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Beliau telefon saya sendiri, tawar jawatan itu. Kalau saya terima jawatan itu, mungkin kini saya berjawatan timbalan menteri tetapi saya beritahu Najib, saya suka jadi sepertimana sekarang.

"Lebih suka beri ceramah, boleh rapat dengan semua orang. Kalau beri ceramah politik, hanya orang berfahaman politik sahaja hadir, tetapi kini bila saya tidak campur politik, berganda orang datang dengar ceramah saya,” katanya.

Pada 2013, nama Mohd Kazim diumumkan antara sembilan Ahli MT Umno yang dilantik.

Namun pada Disember tahun sama, Mohd Kazim mengumumkan menolak pelantikannya itu di hadapan kira-kira 2,000 hadirin dalam satu program ceramah agama di Taman Ria, Kedah.

Sementara itu, beliau berkata, beliau hanya mahu memberi fokus kepada aktiviti berceramah dan ‘menyara’ sekolah beliau, Pusat Pendidikan Al-Barakah.

“Saya terima sahaja mana-mana ahli politik yang mahu buat kunjungan hormat ke atas saya, akan layan sahaja, tapi kalau nak terima menjadi ahli mungkin tidak, malah ada NGO yang nak daftar nama saya secara sembunyi-sembunyi tapi saya cakap saya tidak mahu.

“Setakat nak jumpa boleh, tetapi nak suruh saya bertanding dalam pilihan raya, saya tidak mahu, saya akan tolak, sesiapa pun saya akan tolak,” katanya

Tiada ulasan: