Ahad, 28 Ogos 2016

Tak payah tunjuk hero tak bertempat, kata Tok Him

Datuk Ibrahim Ali


Saya merujuk kepada isu siapakan yang menandatangani perintah tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Tauddin Rahman berkata orang yang menurunkan tanda tangan untuk arahan penahanan adalah Menteri Dalam Negeri.

Perkara pokok atau asas bagi seseorang yang ditahan di bawah ISA adalah dibuat atas cadangan pihak keselamatan yang membuat pemantaun.

Hasil pemantauan itu dibincangkan di kalangan angota jawatan kuasa yang terdiri daripada pihak polis di bawah pengawasan Ketua Polis Negara adan Pengarah Keselamatan Dalam Negeri.

Merekalah yang membuat cadangan dan secara formaliti, ianya ditandatangani menteri atau timbalannya.
Siapa menurunkan tanda tangan hanya proses formaliti tetapi pembuat keputusan adalah pihak bertangung jawab kepada keselamatan.

Seseorang kena faham, inilah prosedur atau operasinya. Kepada Tajuddin tak payahlah nak tunjuk terror atau nak mengutuk Dr Mahathir.

Paling tidak, Dr Mahathirlah orang yang memberi nyawa politik kepada Tajuddin selepas tiga kali saya berjumpa beliau untuk merayu bagi pihaknya.

Saya juga bangkit tiga kali di mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno agar Tajuddin diterima kembali menjadi ahli umno.

Anwar Ibrahim ketika itu timbalan presiden dan pengerusi pengurusan Umno naik radang kepada saya kerana membela Tajudin semasa mesyuarat MT.

Tidak ada sesiapa yang menyokong saya waktu membela Tajudin. Akhirnya Dr Mahathirlah yang berkata: "Kita terimalah Tajuddin Rahman" dan semua orang diam.

Selepas itu menjelang pilihan raya umum 1999 (kalau tak silap saya), sekali lagi saya berjumpa Dr Mahathir untuk melobi agar Tajuddin dipilih menjadi calon PRU.

Akhirnya Tajuddin dapat bertanding di DUN Sungai Manik.

Moral apabila saya bangkitkan perkara ini, biarlah ada rasa hormat Tajuddin pada orang tua yang sebelum ini menolongnya walaupun wujud perbezaan pendapat.

Tak payahlah nak tunjuk hero secara tidak bertempat.

Kenyataan ini sekadar keluhan dan rasa terkilan saya, Tok Him.


DATUK IBRAHIM ALI ialah Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa

Tiada ulasan: