Ahad, 31 Julai 2016

Siti Hasmah ditawar rasuah dua kali

 
Rasuah wujud sejak sekian lama, tetapi tidak pernah seteruk sekarang, kata Siti Hasmah.


hasmah-bribe-1


PUTRAJAYA: Isteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Dr Siti Hasmah Mohd Ali, tidak terkecuali daripada ditawarkan rasuah sepanjang zaman perkhidmatannya di hospital awam.

Siti Hasmah yang salah seorang pelopor kepada pembentukan parti baharu yang dicadangkan suaminya, berkongsi pengalaman beliau ditawar rasuah.

“Ketika itu, saya bekerja sebagai pegawai kerajaan di Kedah dan sepanjang pengalaman 18 tahun, saya telah ditawarkan rasuah dua kali,” katanya sambil menambah, memerangi gejala rasuah adalah sebab utama Dr Mahathir membentuk partinya sendiri.

“Jika anda melihat keadaan sekitar, anda akan berasa sedih. Dan walaupun rasuah telah wujud untuk jangka masa yang lama, ia tidak pernah seteruk sekarang.”

Bercakap dalam majlis sambutan Hari Raya di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini, Siti Hasmah berkata rasuah pertama ditawarkan oleh seorang lelaki miskin dari “kampung” demi isterinya yang memerlukan pemindahan darah kerana komplikasi ketika melahirkan anak mereka.

“Saya sedang duduk di meja, menulis laporan mengenai kes itu. Dia menghampiri saya dan menyerahkan duit RM10 untuk ‘membeli’ darah (darah) untuk isterinya.

“Pada mulanya saya marah, kemudian saya fikir pasti seseorang dalam jabatan ini yang meyakinkannya supaya menawarkan rasuah. Jadi saya memberitahu lelaki itu menggunakan wang itu membeli makanan untuk isterinya.”

Insiden kedua, tambah Siti Hasmah, adalah apabila dia telah berkhidmat di Jitra, Kedah.

“Seorang individu dari Kulim menulis surat, menawarkan RM50 jika saya mengambilnya berkerja di sana.
Saya membawa surat itu kepada jabatan rasuah yang mana kemudiannya mengarahkan saya supaya membalas dan meminta individu datang ke pejabat saya.

“Pegawai-pegawai rasuah merancang untuk menyerbu sebaik dia menawarkan saya rasuah. Laci saya dipasang perakam tetapi apabila individu itu datang berjumpa saya, dia langsung tidak menyebut tentang rasuah itu.”

Siti Hasmah juga pernah mempersoalkan kesahihan surat itu dan tertanya-tanya jika ia hanya cubaan untuk menguji kejujuran beliau dalam menjalankan tugasnya.

Di akhir ucapan beliau menjelaskan betapa pentingnya keikhlasan dan rasa takut kepada Allah, dalam membasmi rasuah.

“Ia akan mengambil masa, tetapi jika kita melakukan perkara yang betul, Insya-Allah, dapat menyucikan negara daripada rasuah.”

Pada bulan Februari yang lalu, kedua-dua Siti Hasmah dan Dr Mahathir meninggalkan Umno atas alasan parti di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak itu menyokong amalan rasuah.

Awal bulan ini, Dr Mahathir mengumumkan bakal menubuhkan sebuah parti baharu demi memenuhi keperluan mereka yang tidak lagi menyokong Umno tetapi teragak-agak untuk menyertai pembangkang.

Turut hadir dalam majlis hari ini ialah anak pasangan itu, Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang turut disingkir sebagai Menteri Besar Kedah dan kemudian dipecat daripada Umno.

Tiada ulasan: