HULU TERENGGANU, Kegembiraan sepasang suami isteri yang dapat pulang ke rumah selepas banjir hanya untuk seketika, apabila rumah yang sedang mereka bersihkan dengan tidak semena-mena runtuh di ruang dapur.


Sazali Rejab, 55, dan isterinya, Maznah Mohd Amin, 47, sedang membersihkan rumah mereka di Kampung Matang, hari ini, apabila mereka terdengar bunyi runtuhan.

“Saya dan isteri bergegas ke ruang dapur untuk melihat apa yang terjadi, agak terkejut bila kami dapati dinding dapur lompang dan roboh menyembah bumi.

“Dapur berserta alat-alat memasak lain…semuanya musnah dan agak besar jugak lompang yang terbentuk,” katanya ketika ditemui di kediamannya.

Sazali berkata, kejadian itu mungkin disebabkan lokasi rumahnya yang berada di laluan air Sungai Telemong yang melimpah, akibat hujan lebat, dua hari lalu.

“Saya dan keluarga berpindah ke pusat pemindahan petang semalam, apabila air banjir mula memasuki rumah sedalam lebih satu meter…bila cuaca dah baik dan banjir pulih, saya pulang ke rumah pagi tadi untuk bersihkan rumah,” katanya.

Sementara itu, Maznah berkata, beliau pernah membuat permohonan untuk membaik pulih dan membina semula rumah pusaka milik ibunya itu, sejak tiga tahun lalu, namun belum menerima sebarang jawapan daripada pihak berwajib.

“Rumah ni sebenarnya dah lama, lebih daripada 50 tahun dan saya ada mohon peruntukan untuk baikinya…tiap-tiap tahun banjir bertambah buruk, tapi masih tiada jawapan sampai sekarang.

“Saya agak risau kalau runtuhan ni makin besar dan melarat, sebab bahagian tandas pun macam tak kukuh, tapi nak tak nak, kena guna juga tandas tersebut.

“Sekarang saya tak ada tempat nak memasak, sebab habis semua dapur musnah,” katanya.

Maznah berharap ada pihak yang tampil membantu keluarganya untuk membina semula dapur berkenaan, disebabkan keluarganya kurang berkemampuan.