Khamis, 31 Mei 2012

Pesta rakyat yang tercemar


Ceramah politik; saya kira, walaupun dengan kepesatan teknologi maklumat, hinggakan setiap perkara dan maklumat yang baru sahaja berlaku tidak kurang lima minit pun sudah diketahui dan disebar luas melalui media-media baru; ia (ceramah politik) masih lagi menjadi medium pilihan utama penyebaran maklumat terutama sekali maklumat yang tidak dapat disebarkan melalui media arus perdana.  Hinggakan pada satu tahap, pihak kerajaan sendiri misalnya; walaupun mempunyai kekuatan dan akses penuh terhadap media cetak, televisyen, radio, dan pelbagai jenis media lain, terpaksa juga akhirnya turun ke kawasan-kawasan penduduk untuk turut berceramah.  Begitulah hebatnya penangan ceramah politik.  Pada hemat saya, ceramah politik hari ini sudah sepatutnya ditabalkan oleh Kementerian Kebudayaan sebagai satu lagi aktiviti kebudayaan rakyat di Negara ini.

Saya sendiri, setiap hari akan bangun dari tidur dengan begitu banyak panggilan-panggilan telefon yang tidak berjawab, ditambah pula dengan pesanan-pesanan ringkas yang tidak berbalas.  Kebanyakannya adalah panggilan dan pesanan dari ramai pihak-pihak yang ingin menjemput saya untuk berceramah di tempat masing-masing.  Saya punya masalah dalam membahagikan sebaik mungkin masa saya untuk memenuhi jemputan-jemputan tersebut.  Kadangkala, saya terpaksa menolak jemputan-jemputan yang bertembung pula dengan program-program berkaitan dengan kerja-kerja gerakan pelajar.  Itulah yang menjadi dilema saya hampir setiap hari.  Kerja dan tanggungjawab bersama gerakan banyak, namun jemputan-jemputan ini pula tidak sampai hati untuk ditolak kerana kebanyakan yang menjemput ini datang dari ceruk-ceruk kampung dan kadangkala, sampai merajuk apabila tidak dapat dipenuhi.

Namun akhir-akhir ini, saya kerap pula menerima panggilan dan pesanan yang bukan untuk menjemput ke ceramah, sebaliknya memaklumkan apa yang berlaku dalam ceramah-ceramah yang tidak dihadiri saya.  Selepas memeriksa pesanan-pesanan ini, saya akan segera mencapai papan kekunci dan melayari portal-portal berita internet.  Benar, sejak akhir-akhir ini, sudah menjadi berita wajib yang mengisi ruang-ruang utama iaitu kekacauan, kekecohan, dan pelbagai insiden-insiden buruk yang berlaku di kawasan-kawasan yang berlangsungnya ceramah-ceramah politik.

Saban hari, saya membaca berita-berita yang melaporkan politisi A dipukul, politisi B dipecahkan keretanya, parti C menghantar samseng untuk membuat kacau, penyokong D cedera ketika ceramah berlangsung, dan sebagainya.  Ini satu kerisauan buat saya.

Saya masih ingat, suatu masa dahulu, walaupun saya membesar dan menetap di Kuala Lumpur, pada hari-hari tertentu, terutama sekali bila menjelang pilihan raya, pasti saya berpeluang untuk menghadiri majlis-majlis ceramah yang berlangsung di pinggir bandar.  Jika pulang ke kampung di Pulau Pinang juga, kerap kali saya diajak oleh saudara-mara untuk mendengar ceramah politik di kawasan berhampiran kampung.  Saya juga masih ingat, suatu masa dahulu, ceramah politik adalah tempat untuk bukan sahaja mendengar ucapan-ucapan ahli politik, sebaliknya juga seakan satu pesta masyarakat.  Saya pasti sekali akan mengambil peluang untuk menjamah mihun sup, mengunyah kacang rebus, membelek-belek kaset ceramah oleh penceramah yang saya sendiri tidak berapa kenal, mencuri baca buku-buku politik dan agama, serta banyak lagi.  Di tapak-tapak ceramah ini jugalah tempatnya untuk saya menghiburkan diri saya mendengar jenaka-jenaka kasar dari penceramah-penceramah yang sedang cuba mengajak orang ramai untuk menyokong mereka.  Erti kata lain, ceramah politik suatu masa dahulu, menurut memori saya adalah pesta masyarakat yang seronok untuk dihadiri.  Bukan seperti hari ini.

Hari ini, pentas ceramah bukan lagi tempat untuk masyarakat berkumpul, duduk, dan mendengar ucapan-ucapan untuk mendapatkan maklumat dan sedikit hiburan.  Hari ini, pentas ceramah bukan lagi tempat untuk ibu bapa mendidik anak-anak mereka tentang politik semasa.  Hari ini, pentas ceramah bukan lagi pesta masyarakat.  Hari ini, pentas ceramah hampir-hampir sudah bertukar menjadi seperti medan perang.  Bukan lagi perkara asing untuk melihat dua pihak berlainan memacak pentas masing-masing.  Yang di kanan melolong, yang di kiri memekik.  Penyokong kedua-dua pihak pula terpaksa berselisih bahu dalam keadaan yang tidak menyelesakan.  Pergaduhan, kekasaran, dan seribu satu bentuk reaksi agresif boleh tercetus bila-bila masa sahaja.  Seperti yang saya katakan tadi, pentas ceramah sudah bertukar menjadi medan perang.  Jika tidak berlaku pertembungan pentas ceramah sekalipun, pasti ada pula pihak yang datang dengan muka bengis dan berpeluh-peluh, cuba untuk mencetuskan pergeleseran.  Objek-objek berterbangan, rantaian manusia, sepanduk-sepanduk bantahan, dan sebagainya bukan lagi pemandangan asing dalam pentas ceramah hari ini.

Saya sendiri juga pernah mengalami beberapa situasi pertembungan dan kekecohan ketika memenuhi jemputan ceramah di beberapa kawasan panas termasuklah kampung halaman sendiri.  Dibaling cat, dikepung sekumpulan samseng, dimaki oleh individu-individu yang menyelinap ke dalam orang ramai, dikuatkan pembesar suara dari tempat lain, dibakar poster dan kain rentang, serta banyak lagi.  Pernah rakan-rakan mahasiswa yang lain seperti Khalid dan Ekhsan diserang oleh segerombolan manusia ketika mereka sedang berceramah, contohnya di Klang beberapa bulan lalu.  Pernah juga pentas mahasiswa ini dirobohkan!  Insiden-insiden sebeginilah yang saban hari menjadi tajuk-tajuk berita yang terpaksa kita baca hari ini.  Pentas ceramah tidak lagi seronok dan menghiburkan seperti dahulu.

Apabila setiap hari membaca berita-berita insiden di program ceramah politik, saya tertanya-tanya: bagaimana akhirnya semua ini akan berakhir?  Adakah akhirnya, bila saban hari program-program sebegini mendatangkan kecederaan, kekecohan dan kekacauan dalam kalangan masyarakat, budaya ceramah juga bakal diharamkan seperti yang berlaku terhadap budaya protes dan demonstrasi hari ini?  Adakah ini sebenarnya tujuan besar kekacauan dicetuskan ketika program ceramah?  Adakah ini adalah suatu rancangan untuk memburukkan "imej" program ceramah, dan akhirnya boleh mengolah persetujuan masyarakat bahawa budaya ceramah perlu dihentikan kerana hanya akan menimbulkan kekacauan?  Jujurnya, saya tidak pernah nampak sebarang kebaikan dari segenap provokasi dan keganasan yang berlaku di setiap program ceramah.  Jelas dan terang, setiap kali berlakunya kekacauan, pasti sahaja orang akan menuding jari terhadap parti yang menjadi lawan kepada penganjur.  Membenarkan keganasan dan kekasaran berlaku dalam kalangan penyokong mereka pasti sekali memburukkan imej parti, jadi kenapa masih lagi dibiarkan ia untuk terus berlaku?  Tidak mungkin penyokong-penyokong mereka ini bertindak sedemikian rupa tanpa menerima arahan sesiapa.  Saya tidak nampak kemungkinan dan kebaikan lain, selain dari apa yang saya cadangkan tadi; hanya untuk menunjukkan bahawa seperti demonstrasi, ceramah juga menimbulkan kekecohan, maka ia perlu diharamkan.  Jika inilah niatnya, saya hanya mampu tepuk dahi melihat betapa terdesaknya orang-orang politik ini cuba untuk membantutkan pihak lawan mereka, dalam keadaan mereka yang sebenarnya mempunyai kelebihan media.

Berpolitiklah dengan matang.  Setiap apa yang berlaku, setiap insiden yang terjadi, setiap kekecohan yang timbul; masyarakat sedang menilai peri laku kita sendiri.  Saya tidak mampu untuk menggambarkan kejelikan dan kebingungan saya setiap kali mendengar dan membaca berita-berita kekecohan dan serangan di tapak ceramah.  Sebagai orang yang gemar mendengar ceramah sejak kecil, dan juga kerap pula memberi ceramah hari ini, saya rindukan suasana ceramah seperti dahulu.  Saya masih rindukan suasana riuh-rendah orang ramai yang bergelak-tawa mendengar jenaka, tawar-menawar ketika berniaga, bergurau-senda dengan rakan-rakan lama, ibu bapa yang terpaksa melayan kerenah anak-anak kecil, pengumuman alih kenderaan, bunyi bising generator gerai pacak, dan bisik-bisik penyokong parti lawan yang mendengar secara sorok-sorok di belakang pokok.  Saya tidak ingat sejak bila pentas ceramah menjadi zon perang.  Cukuplah dengan perang bendera dan surat-surat layang, tidak perlulah kita raikan budaya samseng dan tidak bertamadun seperti yang sedang terjadi hari ini.

Akhirnya, bila melihat kegilaan yang sedang menjadi-jadi ini, saya hanya mampu teringat kembali bait-bait Ronggowarsito; jaman edan!

*Adam Adli ialah aktivis mahasiswa, bergiat aktif dalam pertubuhan Legasi Mahasiswa Progresif (LMP) dan kini Bendahari Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM).

Tiada ulasan: