Isnin, 29 November 2010

Syed Husin tolak, Wan Azizah dicadang Canselor Unisel

syedJamilah Kamarudin dan Fazy Sahir

PETALING JAYA: Bekas Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Senator Dr Syed Husin Ali menolak cadangan supaya beliau dilantik sebagai Canselor Universiti Industri Selangor (Unisel).

Cadangan itu sebelum ini disuarakan perwakilan Srikandi Farah Afzan Faridi dalam Kongres Nasional hari ini yang mahu Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim mempertimbangkannya kerana mendakwa ianya datang daripada pelajar Unisel sendiri.

"Terima kasih kepada semua yang telah memberikan kepercayaan kepada saya selama lebih lapan tahun untuk sama-sama memimpin parti…bermacam pujian dan sanjungan yang tak perlu diberikan, saya tolak bulat-bulat cadangan srikandi yang suruh saya jadi canselor Unisel.

"Ada orang yang lebih layak iaitu presiden parti kita (Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail) saya ucapkan terima kasih kepada yang beri cadangan," katanya dalam ucapan sesi penggulungan hari ini.

Farah ketika sesi perbahasannya pagi tadi berkata cadangan itu hadir daripada pelajar-pelajar universiti terbabit.

Malah memandangkan Datin Seri Rosmah Mansor sudah meletakkan jawatan maka cadangan agar Syed Husin Ali sebagai calon canselor pula muncul ketika sesi perbahasan itu.

Syed Husin yang merupakan pemimpin vateran dalam parti itu berkata turut menekankan kepada anggota serta pimpinan agar tidak mengwujudkan perjuangan tanpa penindasan terhadap kaum.

"Cinta saya terhadap parti sudah memuncak..tak salah mana-mana kaum perjuangkan hak kaum masing-masing..saya salah perjuangan hak kaum untuk kepentingan segelintir pihak kaya. Maka perjuangkanlah hak kaum tanpa menindas hak kaum lain," katanya.

Tiada ulasan: